مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۳ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

کارآفرینی خانوادگی چیست

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱ ق.ظ

کارآفرینی خانوادگی یک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل هستند. به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته می شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری می نمایند.

من چون تز دکترام در خصوص یک بخش مهم در کسب و کارهای خانوادگی هست تقریبا میتونم بگم در زمینه کارافرینی سازمانی و کارافرینی خانوادگی و در کل کارآفرینی یکی از به روز ترین اطلاعات رو در ایران من دارم.

بهتون پیشنهاد میکنم اگر خودتون کارآفرین خانوادگی هستید و یا عضوی از یک کسب و کار خانوادگی هستید و یا میخواهید که با اعضای خانوادتون یک کسب و کار راه بندازید حتما سری مقالات کارآفرینی خانوادگی من رو در سایت کسب و کار راستین دنبال کنید.

برگردیم سر قصه اصلی مون که همون کسب و کار خانوادگیه ، این نوع کسب و کار ها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا، ایران، چین و … مشاهده کرد .

در این جدول براتون درصد کسب و کارهای خاوادگی رو به کل کسب و کارهای کشورهای مختلف آوردم:

نسبت شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در جهان

نام کشور

درصد شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود
ایالات متحده ۹۵
ایتالیا ۹۳
فنلاند ۸۰
یونان ۸۰
قبرس ۸۰
سوئد ۷۹
اسپانیا ۷۵
هلند ۷۴
پرتغال ۷۰
بلژیک ۷۰
انگلستان ۷۰
آلمان ۶۰
فرانسه ۶۰

استرالیا

۷۵

با توجه به آمار و اطلاعات فوق مشاهده می کنید که کسب و کارهای خانوادگی از مهمترین اولویت های کشورهای مختلف برای اشتغال زایی و کارآفرینی محسوب می شوند.

اغلب میان دو واژه “خانواده” و “کسب و کار” نوعی تضاد و دوگانگی وجود دارد، در حالی که این مفاهیم به عنوان دو زیر سیستم از یک ابر سیستم به نام اجتماع و جامعه هستند که در اثر ارتباطات و تأثیرات متقابلی که بر روی یکدیگر می گذارند تشکیل یک نظام کلی تر را به نام کسب و کار خانوادگی” (فامیلی) می دهند.

برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یک شرکت و یا یک کسب و کار خاص اتکا نموده اند و به موضوع از این زاویه نگاه کرده اند.

طبق تعریف هندلر از کسب و کار خانوادگی که یکی از مطرح ترین محققان در حوزه کارآفرینی خانوادگی در دنیا است کسب و کار خانوادگی، به مثابهی سازمانی است که اصلی ترین تصمیمات و برنامه های عملیاتی آن برای انتقال و جایگزینی رهبری، تحت تأثیر و نفوذ اعضای خانواده ای قرار دارد که این اعضا در مالکیت و یا مدیریت آن سازمان نقش اصلی را بر عهده دارند.

هرگونه تلاشی برای تعریف یک کسب و کار خانوادگی باید متناسب با وضعیت های گوناگون باشد و مجموعه ای از عوامل و متغیرها را که باعث تمایز این نوع سازمان با دیگر انواع سازمانی می شود مورد توجه قرار دهد. و میزان درگیری اعضای خانواده در کسب و کار می تواند به صورت مالکیت

بخشی از سهام” تا “مشارکت کامل و گاه بین این دو محدوده باشد.

هندلر بیان می دارد که برای تعریف یک کسب و کار خانوادگی دو دیدگاه متفاوت وجود دارد:

نخست اینکه اگر کارآفرینی خانوادگی را از دیدگاه “محوریت اصلی کسب و کار، محوریت فرعی خانواده ” تعریف نماییم این تعریف بیانگر این مفهوم است که درگیری و دخالت اعضای خانواده در کسب و کار زیاد نیست و بنابراین ، ارزشها و طرز نگرش های آنها تأثیر اصلی و ارجح را در کسب و کار دارا نمی باشند

 

دوم اینکه، اگر یک کسب و کار خانوادگی را از دیدگاه “محوریت اصلی خانواده، محوریت فرعی کسب و کار ” تعریف نماییم. این تعریف بیانگر این مفهوم است که درگیری و دخالت اعضای خانواده در کسب و کار زیاد بوده بنابراین، ارزش ها و طرز نگرش های آنها تأثیر اصلی و ارجح را در کسب و کار دارا می باشند و به عنوان نقش اصلی در تعریف یک کسب و کار خانوادگی محسوب می شوند.

 

راستی اینستاگرام راستین رو دنبال دارید؟

  • نوید زاهدی

گاهی مواقع کسب و کار و فروش فروشگاه با چالش فروش محصولات مواجه می شود. اینجور مواقع برای افزایش فروش لازم است که از ترفندهای بازاریابی استفاده کنید. یکی از بهترین ترفند های بازاریابی برای فروش محصولات استفاده از تخفیف است. اما ارائه تخفیف بر روی محصولات برای فروش بیشتر و ایجاد یک کمپین بازاریابی قوی منجر به فروش خیلی کار راحتی نیست. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع تخفیف بازاریابی و فروش آشنا کنیم. مردم به عنوان مشتریان همیشه دوست دارند در خرید مشارکت داشته باشند. یکی از روشهای مشارکت مشتریان تان در خرید ارائه تخفیفات می باشد.

تقسیم بندی انواع تخفیف بازاریابی از لحاظ سودی که نصیب خریداران میشود

تقسیم بندی انواع تخفیف بازاریابی از لحاظ سودی که نصیب خریداران میشودبرای فروش بیشتر باید مطمئن شوید که روش بازاریابی شما صحیح می باشد. از رایج ترین انواع تخفیف بازاریابی می توان به تخفیف درصدی و تخفیف قیمتی اشاره نمود. نوع دیگری از تخفیف های بازاریابی به صورت خدمات می باشد. به عنوان مثال تخفیف در هزینه ارسال محصولات خریداری شده مانند پیک رایگان که برخی فروشگاه ها نظیر دیجی کالا برای خریداران با یک شرایط خاص در نظر می‌گیرند. همچنین نوع دیگری از تخفیف بازاریابی می‌تواند دادن هدیه در قبال خرید یک محصول باشد.

انواع تخفیف بازاریابی برای فروش بیشتر

فروش و بازاریابی همیشه رابطه مستقیمی با آن دارند. بازاریابی انواع مختلفی دارد. یکی از انواع بازاریابی ارائه کد تخفیف و یا تخفیف گذاشتن بر روی قیمت محصولات است.
از طرف دیگر تخفیف همیشه با فروش رابطه مستقیمی دارد. تخفیف یکی از بهترین راه ها برای بازاریابی است و انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع تخفیف بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

اولین نوع از انواع تخفیف بازاریابی تخفیف بر روی محصولات فروشگاه است

معروف ترین نوع تخفیف بازاریابی تخفیف بر روی محصولات فروشگاه برای فروش بیشتر است. در مورد این نوع تخفیف باید مطمئن شوید که تخفیف شما به اندازه کافی برای مشتریان جذاب است و میتواند برای شما بازار فروش بهتری ایجاد کند. سعی کنید مدت زمان تخفیف را خیلی طولانی نکنید. این نوع تخفیفات می تواند همراه با تبلیغات باشد. تبلیغات می تواند تخفیف بازاریابی شما را موثر تر کند. به عنوان مثال می توانید از ایمیل مارکتینگ باید تبلیغات ایمیلی برای آگاه کردن مشتریان و خریداران قبلی و یا کاربرانی که قبلاً از فروشگاه اینترنتی شما خرید انجام داده اند جهت آگاه کردن از تخفیفات جدید محصولات استفاده نمایید.

برخی از محصولات و تخفیفات آن ها را نیز می‌توانید مختص کاربران قرار دهید که همواره به شما به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه می کنند. در این مورد نیاز به تبلیغات برای بازاریابی بهتر بر روی محصولات تخفیف خورده نیست. برای این نوع تخفیف می توانید از تخفیف درصدی یا تخفیف قیمتی و یا ارسال رایگان و یا دادن هدیه استفاده کنید.

تخفیف بازاریابی موقت و محدود بر روی محصولات و خدمات

یکی دیگر از انواع تخفیف بازاریابی مدلی از تخفیف است که برای یک مدت محدود اجرا می شود. از مزیت‌های این نوع تخفیف ایجاد یک حساب خرید اضطراری در کاربران و مشتریان است. تجربه و آمار نشان داده است که کمپین های تخفیف بازاریابی که برای مدت زمان کوتاهی اجرا می‌شود نتایج بهتری داشته و موفق تر عمل کردند. برای این نوع تخفیف نیز میتوانید از بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. در این نوع تخفیف نیز می توانید از تخفیف درصدی یا تخفیف قیمتی استفاده کرده و همزمان از تخفیف خدماتی مانند ارسال رایگان یا دادن هدیه به خریداران یک تخفیف بازاریابی قوی ایجاد کنید.

اجرای برنامه منظم تخفیف بازاریابی به صورت هفتگی یا ماهیانه

مدل دیگری از انواع تخفیف های بازاریابی که می تواند منجر به افزایش فروش شما نیز شود و همچنین خریداران و کاربران و مشتریان را برای بازدید از فروشگاه و سایت شما ترغیب نماید تخفیفات ای است که به صورت منظم در نظر می گیرد و بر روی محصولات و خدمات اعمال می کنید. به عنوان مثال تخفیف هفتگی و یا تخفیف ماهیانه و یا تخفیف های سالیانه در روز بلک فرایدی بر روی تمامی محصولات و خدمات نمونه هایی از این نوع تخفیف بازاریابی هستند که در نهایت منجر به افزایش فروش خواهد شد.

نوع دیگری از انواع تخفیف بازاریابی گذاشتن تخفیف برای پیش فروش محصولات است

نوع دیگری از انواع تخفیف بازاریابی گذاشتن تخفیف برای پیش فروش محصولات است

شما می توانید به عنوان مدیریت کسب و کار یا مدیر بخش تبلیغات و بازاریابی و فروش شرکت و یا فروشگاه و کسب و کار خودتان اقدام به پیش فروش محصولاتی که قرار است در آینده به بازار عرضه شود نمایید. در این مورد برای افزایش فروش و جذب کاربر و مشتری و خریدار بیشتر می‌توانید از تخفیف نیز استفاده کنید تا علاوه بر اینکه محصولاتتان را قبل از عرضه به بازار هدف بیشتر و بهتر معرفی کنید بتوانید خریداران بیشتری را قبل از عرضه آن محصول و رونمایی از آن جذب کنید. برای این نوع تخفیف بسته به محصول و قیمت آن می توانید از تخفیف درصدی یا تخفیف قیمتی استفاده کنید.

اجرای تخفیف های بازاریابی مناسبتی و یا فصلی

نوع دیگری از تخفیف ها تخفیف هایی است که در یک فصل خاصی از سال و یا برای یک مناسبت خاص بر روی محصولات مرتبط انجام می شود. برای مثال در انتهای فصل زمستان می توانید تخفیف هایی را بر روی محصولات زمستانی اعمال کنید تا افرادی که قصد خرید لباس زمستانی برای سال بعد خود را دارند بتوانند با قیمت کمتری آنها را خریداری کرده و سود کنند. در این بین شما نیز با فروش اجناس قدیمی خود می توانید سود کرده بر نقدینگی خود اضافه نموده و در سال بعد از مدلهای جدیدتری از لباس های زمستانی برای مشتریان خود رونمایی کنید.

یکی از بزرگ ترین مناسبت ها برای اجرای این نوع از انواع تخفیف بازاریابی جمعه سیاه یا بلک فرایدی است. در این روز تقریباً تمامی کسب و کارها می توانند بر روی تمامی محصولات خود آیا بر روی بخش عمده‌ای از محصولات تخفیف بگذارند و فروش شگفت انگیزی را تجربه کنند.

نوع دیگری از انواع تخفیف بازاریابی ارائه کد تخفیف به افراد خاص است

شاید با این نوع تخفیف خیلی آشنا نباشید. مدل اجرای این تخفیف برای بازاریابی و فروش بیشتر به این صورت است که فروشگاه اینترنتی داشته باشید و از طریق ایمیل مارکتینگ و یا شبکه های اجتماعی باشید و بازاریابی می کنید. میتوانید کد تخفیف را برای یک محصول خاص فقط به مشترکان ایمیل خود ارائه کنید. یا میتوانید کد تخفیف دوم را فقط به فالوور های اینستاگرام خود و دنبال کنندگان و بازدیدکنندگان از پیج اینستاگرام شما ارائه دهید. و یا اینکه یک کد تخفیف را فقط مخصوص کاربرانی قرار دهید کسب فروشگاه اینترنتی و سایت شما بازدید می کنند.

در این در این نوع تخفیف از انواع تخفیف بازاریابی سعی کنید تخفیفی را که در یکی از رسانه های خود ارائه می دهید در رسانه دیگر به هیچ عنوان ارائه نکنید. مثلا اگر یک کد تخفیف را به مشترکان ایمیل سایت ارائه دادید به هیچ عنوان در پیج اینستاگرام آن کد تخفیف را ذکر نکنید و همینطور برعکس. برای سایت نیز همچین کاری را می توان در نظر گرفت.

یکی از جذاب ترین انواع تخفیف بازاریابی تخفیف به خرید اولی ها است

برای این نوع تخفیف بهتر است از مدلی از تخفیف استفاده کنید که برای کاربر جنبه سود قیمتی نداشته باشد. مثلاً به جای آن که از تخفیف قیمتی و تخفیف درصدی بر روی یک یا چند محصول از سایت استفاده کنید می توانید از دادن یک محصول هدیه به او برای اولین خرید استفاده نمایید. هدیه دادن و هدیه گرفتن همواره در خاطره افراد می ماند. به همین دلیل می‌تواند تاثیر بیشتری بر روی فرد برای خریدهای بعدی داشته باشد.

پیشنهاد ما استفاده از تخفیف هدیه برای خرید اولی ها است. اما در عین حال شما می‌توانید برای اولین خرید مشتری به او یک کد تخفیف درصدی و یا کد تخفیف قیمتی برای خرید از یکی از دسته بندی های محصولات خود ارائه نمایید. یا اینکه می توانید ارسال اولین خرید را با هزینه رایگان انجام دهید. به طور کلی روش های زیادی برای این موضوع وجود دارد که با کمی تفکر و خلاقیت میتوانید مدل های جذابی را ایجاد کنید.

دادن تخفیف به منظور بازاریابی و فروش محصول انصراف دهندگان از خرید

برای خیلی از فروشگاه ها و کسب و کارهای این موضوع پیش آمده است که برخی افراد اقدام به خرید یک محصول نموده اما در میانه راه از ثبت نهایی خرید انصراف می دهند. اگر مشخصات ارتباط با فرد مورد نظر را نظیر ایمیل و یا شماره موبایل داشته باشید می توانید برای او یک کد تخفیف برای تکمیل خرید و ثبت نهایی آن در نظر بگیرید.

یکی از جذابترین تخفیف های بازاریابی تخفیفات پلکانی می باشد

یکی از جذابترین انواع تخفیف بازاریابی تخفیفات پلکانی می باشد

این نوع تخفیف ارتباط مستقیم با میزان خرید و مبلغ نهایی خرید توسط خریدار ندارد. به عبارتی هر فردی که مبلغ بیشتری برای خرید محصولات شما پرداخت نمود درصد و مبلغ بیشتری تخفیف از شما دریافت کند. مدل دیگری از اجرای این نوع تخفیف بازاریابی مربوط به تعداد دفعات خرید خریداران می باشد. به عنوان مثال برای خرید اول از یک محصول و یا یک کالا و خدمات ۱۰ درصد تخفیف دریافت نموده و برای خریدهای ششم به بالا ۲۰ درصد تخفیف دائمی خرید به عنوان یک مشتری وفادار دریافت کند.

جمع بندی و سخن پایانی

به طور کلی تخفیفهای خرید انواع مختلفی دارد که همه آنها با کمی خلاقیت و سلیقه شما می تواند شکل جذابی به خود بگیرد و در نهایت تمامی این نوع تخفیف ها منجر به بازاریابی و فروش بیشتر می‌شود. اجرای تخفیف ها و اعمال آن ها بر روی محصولات و خدمات و کالاها معمولاً یا به صورت درصدی از مبلغ کل و یا به صورت کسر قیمت از هزینه کل می باشد. همچنین میتواند تخفیف به صورت ارسال رایگان محصولات یاد دادن هدیه به عنوان یک تخفیف بازاریابی باشد. مانند دیجی کالا که اگر مبلغ کل خرید از یک مقدار مشخص بالاتر برود خریدهای خریداران به صورت رایگان برای آنها ارسال می‌شود. دادن یک محصول هدیه اغلب برای جذب مشتریان و کاربران بیشتر انجام می شود.

  • نوید زاهدی

مدل دیده بان جهانی کارآفرینی

دوشنبه, ۸ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱ ق.ظ

دیدبان کسب و کار - مدل دیده بان جهانی کارآفرینی توصیف کامل و جامعی از فعالیت های کارآفرینانه در سراسر جهان ارائه می دهد که بیانگر نقش دولت در فرایند کارآفرینی است.

مدل دیده بان جهانی کارآفرینی

مدل دیده بان جهانی کارآفرینی نشان میدهد که کار آفرینی به شکل های مختلفی ظهور می یابد.

بنابر این هنگامی که سیاست توسعه کارآفرینی مطرح می شود، فقط تاکید بر یک نوع خاص از سیاست ها مناسب نیست؛

همچنین سیاست های مؤثر بر توسعه کارآفرینی باید متناسب با نوع کارآفرینی و مطابق با شرایط محلی و منطقه ای باشد.

از ویژگیهای پژوهش های علمی، برخورداری از یک چارچوب یا مدل علمی است.

بر همین اساس بررسی سالیانه دیده بان جهانی کارآفرینی در قالب یک مدل مفهومی ویژه ای انجام می گیرد

که از زمینه های تئوریکی قوی برخوردار است.

این مدل مبتنی بر درک و شناخت رابطه میان کارآفرینی و رشد اقتصادی است.

در مدل دیده بان جهانی کارآفرینی عوامل پنج گانه که بر فعالیت های کارآفرینی اثر می گذارند، بررسی می شوند.

این عوامل مؤثر بر فعالیت های کارآفرینانه عبارتند از:

زمینه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه؛ شرایط عمومی، ملی و شرایط کار آفرینانه؛ فعالیت کارآفرینانه فرصت گرا و اجباری؛ ایجاد کسب و کار و رشد اقتصادی ملی

مدل دیده بان جهانی کارآفرینی

براساس این مدل شرایط چارچوب ملی یا عمومی (General National Frameworks (GNFs (بخش بالای مدل)

و شرایط چارچوب کارآفرینانه (Entrepreneurial Frameworks (EFCs (بخش پایین مدل) بر توسعه کارآفرینی کشورها تاثیر دارند.

بخش اول مدل دیده بان جهانی کارافرینی

همان طور که شکل زیر نشان می دهیم، در بخش بالایی مدل مفهومی دیده بان جهانی کارآفرینی،

اولین ساز و کار اصلی مربوط به نقش شرکت های بزرگ است که عهده دار کسب و کار بین المللی هستند.

فرض بر این است که اگر شرایط کلی به گونه ای متناسب توسعه یابد، توان رقابت بین المللی شرکت های بزرگ افزایش پیدا می کند.

با بلوغ و توسعه این شرکت ها، تقاضای قابل ملاحظه ای برای کالاها و خدمات در اقتصاد ملی به وجود می آید.

این افزایش تقاضا به نوبه خود برای کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط فرصتهایی را در بازار فراهم می سازد.

بخش دوم مدل دیده بان جهانی کارافرینی

در بخش پایین مدل، دومین سازوکار اصلی به عنوان محرکی برای رشد اقتصادی یعنی شرایط چارچوب کارآفرینانه

در جهت ایجاد و رشد کسب و کارهای جدید عمل می نماید.

این بخش شامل مجموعه دیگری از عوامل ساختاری است که در شکل دهی شرایط چارچوب کارآفرینانه؛

تعاملات بین محیطهای اجتماعی – فرهنگی همچنین ایجاد و گسترش کسب و کارهای جدید نقش دارند.

دو ویژگی اساسی فرایند کارافرینانه

علاوه بر این، به طور مشخص به دو ویژگی اساسی فرآیند کارآفرینانه نیز اشاره می شود که عبارتند از:

  • وجود فرصت های بازار

  • ظرفیت کارآفرینانه (انگیزه و مهارت) افرادی که به منظور پیگیری و بهره برداری از آن فرصت های کارآفرینانه کسب و کارهای جدیدی را راه اندازی می کنند

بیشترین ارزش مدل دیده بان جهانی کارآفرینی تأکید بر ماهیت تکمیلی هر دو ساز و کار شرایط چارچوب ملی

یا عمومی و شرایط چارچوب کارآفرینانه است که با رشد اقتصاد ملی ارتباط دارد.

در واقع شرکتهای بزرگ تثبیت شده از طریق انتقال فناوری، اثرات جانبی و افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات،

اغلب فرصتهایی را برای فعالیتهای کسب و کار جدید فراهم می کنند.

از سوی دیگر، شرکت های کارآفرین می توانند از طریق کاهش هزینه ها و توسعه فناوری،

به ایجاد مزیت های رقابتی در شرکت های بزرگ – به عنوان مشتریان اصلی خود در عرصه های رقابت جهانی کمک کنند.

مدل دیده بان جهانی کارافرینی دارای سه فرض اصلی است

۱. دلایل رشد سریع و مؤثر اقتصاد ملی برخی کشورها نسبت به دیگر کشورها ریشه در فعالیت های کارآفرینانه دارد.

۲. تمام فعالیت های اقتصادی در یک فضای سیاسی، اجتماعی و تاریخی نسبتا با ثبات شکل می گیرد.

٣. دو سازوکار مشخص اما مکمل به عنوان منابع اصلی رشد اقتصاد ملی عمل می کنند.

شرکت های بزرگ اقتصاد اصلی و کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط – اقتصاد فرعی(زالی، ۱۳۸۶).

مزیت های مدل دیده بان جهانی کارافرینی

مطابق مدل دیده بان جهانی کارآفرینی، شرایط چارچوب کارآفرینانه که به ایجاد کسب و کارهای جدید در کشورها کمک می کند عبارتند از:

(۱) حمایت مالی Financial Support: دولت با اعطای وام و منابع مالی و همچنین رعایت عدالت (جلوگیری از رانت خواری)، به شرکت های جدید و در حال رشد کمک می کند.

۲) خط مشی های دولتی Government Policies : خط مشی هایی مانند خط مشی مالیاتی با قوانین عادلانه که مشوق شرکتهای جدید و یا در حال رشد هستند.

۳) برنامه های دولتی Government Programs : در برگیرنده برنامه هایی برای کمک به رشد شرکت های نوظهور در سطوح ملی و منطقه ای است.

۴) آموزش Education and Training: آموزش نحوه مدیریت کسب و کارهای جدید و در حال رشد در سیستم آموزش و پرورش و ارائه آن در همه سطوح آموزشی

۵) دسترسی به نتایج تحقیق و توسعه Research & Development: پژوهش های ملی می توانند به فرصت های تجاری جدیدی منجر شوند که فرصت های کارآفرینی را برای شرکت های کوچک و در حال رشد فراهم کنند؛ لذا در این بخش این سوال مطرح می شود که آیا شرکت های کوچک، در حال رشد و جدید به نتایج تحقیق و توسعه دسترسی دارند یا خیر

۶) توسعه زیرساختهای حرفه ای و تجاری Commercial & Professional Infrastructure: توسعه خدمات تجاری، حسابداری و دیگر خدمات حقوقی که موجب تاسیس یا رشد شرکت های جدید میشود.

۷) انعطاف پذیری بازار / موانع ورود به بازار Market Flexibility/Barriers to Market Enter: چنانچه اصلاحات تجاری موانعی را در جهت تغییرات و توسعه پایدار ایجاد کند، از رقابت شرکت های جدید و در حال رشد جلوگیری شده و قابلیت جایگزین شدن پیمانکاران جدید و سایر تامین کنندگان از بین می رود.

۸) دسترسی به زیرساخت های فیزیکی Access to the Physical Infrastructure : دسترسی آسان به منابع فیزیکی شامل زیرساختهای ارتباطی، حمل ونقل، زمین و غیره می تواند به رشد شرکت های کوچک و در حال رشد کمک کند.

۹) هنجارهای اجتماعی و فرهنگی Cultural, Social Norms : در برگیرنده میزانی است که هنجارهای فرهنگی و اجتماعی موجود، مشوق اعمال افراد برای بروز کارافرینی است. در چنین حالتی، شیوه های جدید هدایت کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی شکل می گیرد.

مدل اصلاح شده دیده بان جهانی کارافرینی

لازم به ذکر است که مدل دیده بان جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۰۸ به صورت زیر اصلاح شده است

  • نوید زاهدی