مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

مطالب ناب از همه جا

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

برندسازی کسب و کار

پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۹ ق.ظ

به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک ممکن است فکر کنید که برندسازی و برندینگ فقط مختص شرکت هایی مانند اپل، گوگل و مک دونالد است، اما حقیقت این است که مهم نیست شرکت ما چقدر بزرگ یا کوچک است، اگر تجارت می‌کنید باید در مورد برندسازی کسب و کار خود فکر کنید!

درست است که شرکت‌های بزرگ‌تر بودجه بیشتری برای برندسازی در اختیار دارند، اما برای ایجاد استراتژی موثر این کار از پایه و اساس، به یک حساب بانکی مانند اپل نیاز ندارید. راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای متمایز کردن، جلب توجه مشتریان و ماندگار کردن کسب و کارتان بدون هزینه ی اضافی انجام دهید

اجازه دهید نگاهی به پنج استراتژی برندسازی بیندازیم که به شما کمک می کند تا کسب و کار کوچکتان را به سطح بعدی برسانید:

  1. هویت برند خود را تعریف کنید.

هویت برند در برندسازی
 

  برندسازی فقط چسباندن یک لوگو روی وب سایت تان نیست، بلکه نشانه هویت شما به عنوان یک شرکت، ارزش ها و رسالت شما، شیوه ی رفتار شما با مشتریانتان و در نهایت ظواهر و دارایی های عینی شماست.

بنابراین قبل از این که با قدم های تاکتیکی تر به سمت استراتژی برندینگ خود (مثل طراحی لوگو) حرکت کنید باید وقت بگذارید تا واقعاً مشخص کنید که به عنوان یک شرکت چه کسی هستید و یا به  عبارتی دیگر هویت برندتان را تعریف کنید.

 چند مرحله برای انجام این فرایند وجود دارید:

بدانید که چه کسی هستید؟

اگر از قبل تصور روشنی به عنوان یک برند از خود دارید عالی است، اما اگر ندارید هم اشکالی ندارد. الان زمان آن رسیده که کمی در مورد انگیزه سازمانی تحقیق کنید. پرسیدن برخی سوالات از خود، عمیق تر به شما کمک می‌کند که بفهمید چه کسی هستید و چه کسی می خواهید باشید ؟

وقتی در حال تعریف هویت برند خود هستید، از خودتان اینگونه سوالات را بپرسید :

  • اگر می‌خواستم شرکتم را در سه کلمه توصیف کنم آن سه کلمه چه بود؟
  • میخواهم در تجارت به چه اسمی شناخته شوم؟
  • مأموریت ها و ارزش های اصلی شرکت من چیست ؟
  • چه تفاوتی می‌خواهم در صنعت خود ایجاد کنم؟

هر چه شفافیت بیشتری در مورد اینکه چه کسی هستید و به چه چیزی می پردازید داشته باشید، بیشتر می توانید آن هویت را به برند خود تزریق کنید، در نتیجه برندتان متمایزتر شده و توجه مشتریان را به خود جلب خواهید کرد.

ببینید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟

به نظر واضح می‌رسد اما مشاغل کوچک زیادی هستند که آنقدر تمرکزشان را روی اینکه چه کسی هستند و چه نوع محصولات و خدماتی ارائه می‌دهند گذاشته اند که به کلی فراموش کرده اند این محصولات را به چه کسانی می‌خواهند بفروشند؟! در نتیجه کسب و کارشان متحمل شکست میشود. زمانی را برای مشخص کردن مشتری ایده‌آل خود اختصاص دهید. اینکه چه کسانی هستند؟ چند ساله هستند؟ چقدر درآمد و چه تحصیلاتی دارند؟  آیا عمدتاً یک جنس هستند (خانم یا آقا؟)

آنها دقیقاً با شرکت‌هایی که کار می‌کنند دنبال چه هستند ؟ چه چیزی برایشان اهمیت دارد؟ چه زمانی از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند؟ و چرا به آن نیاز دارند؟

وقتی می دانید بازار هدف شما چه کسی است می توانید از آن برای هدایت استراتژی برند تان استفاده کنید و نتیجه نهایی برندی خواهد بود که با مشتریان مورد نظرتان ارتباط برقرار می‌کند.این یعنی یک مرحله برندسازی خوب!

POD  (سس مخصوص برند) خود را تاسیس کنید.

چطور دفترچه راهنمای برندسازی کسب و کارتان را ایجاد کنید

 مهم نیست که کسب و کار شما چیست. قطعاً شرکت‌های دیگری هم کاری مانند شما انجام می دهند. بنابراین اگر میخواهید بیزینس شما متمایز باشد باید بفهمید چه چیزی باعث برجسته شدن می‌شود. نکته‌ای که باعث تفاوت بین شما با رقبا می شود نقطه تفاوت یا POD (Point Of Difference) نامیده می‌شود.  POD شما همان چیزی است که شما را خاص می‌کند و باعث می‌شود مشتری شرکت شما را در مقابل رقبا انتخاب کند. پس باید به هر بخشی از استراتژی  برندتان تزریق شود.

برای مثال اگر شرکت شما مک‌دونالد بزرگ باشد POD شما سس مخصوصتان است. این چیزی که شرکت شما را منحصر به فرد می کند.

آیا شما از محتویات اخلاقی منحصر به فردی در محصولات خود استفاده می کنید؟ آیا بهترین خدمات مشتری را در کسب و کارتان دارید؟ آیا تجارت خانوادگی شما چندین سال در خدمت جامعه بوده است ؟ خلاصه اینکه به دنبال فهمیدن وجه تمایز برند خود باشید و آن POD را مستقیماً در هویت  برندتان بنا کنید.

 کاری که دارید انجام می دهید را شفاف‌سازی کنید.

 شما مایلید برندتان برجسته و متفاوت باشد اما اگر می‌خواهید موثرترین استراتژی برندسازی را داشته باشید باید انگشت خود را روی نبض کار بگذارید. درواقع ببینید چه کاری در صنعت شما موثر است و چه کاری نه!

 از رقبای خود و کاری که انجام می‌دهند اطلاعاتی به دست آورید .

راستی به ترندها توجه می کنید؟

 به عنوان مثال شما یک شرکت مشاوره مالی جدید راه اندازی می کنید و وقتی کار رقبای خود را بررسی می کنید متوجه می شوید همه آنها در طراحی لوگوی خود  از پالت های رنگی خنثی استفاده کرده اند یا همه ی آنها به جای اینستاگرام در فیس بوک بازاریابی می کنند.

بدیهی است که نمی خواهید برندسازی رقبای خود را بدزدید یا از بین ببرید؛ بنابراین از برندهای صنایعی استفاده کنید که با تجارت شما در ارتباط است (و مهم‌تر از همه، چیزی که در ارتباط نیست!) و بر این اساس هویت برندتان را بسازید.

2- تصوری از برندسازی خود داشته باشید.

زمانی که مشخص کردید چه کسی هستید مشتریانتان چه کسانی هستند و چه چیزی شما را خاص می‌کند و دقیقا چه کاری انجام می دهید وقت آن میرسد که طراحی برند خود را شروع کنید. این مرحله به همان اندازه که برای مشاغل بزرگ ضروری است برای کسب و کار شما نیز حائز اهمیت است .

در اینجا مواردی وجود دارد که برای ایجاد ظاهر  برندتان به آن نیاز پیدا می کنید:

راهنمای سبک برند

قبل از شروع طراحی مهم است که جزئیات استراتژی طراحی خود مانند پالت رنگ، فونت و بایدها و نبایدهای طرح را پیدا کنید. راهنمای ثبت برند راهی عالی برای سازماندهی جزئیات طراحی و راهی مطمئن برای این است که شما، طراح تان و هر شخص دیگری که روی برند شما کار می کند در همان صفحه ی آدرس برند شما باشد.

لوگو

 چهره شرکت شماست و اولین چیزی است که اکثر مشتریان در هنگام مواجهه با برند شما مشاهده می‌کنند. این داراییِ عینی بیشترین ارتباط را با تجارت شما خواهد داشت.  لوگو باید اولین چیزی باشد که طراحی می کنید چون به عنوان نقطه پرش برای سایر تصاویر دیگر (مانند وب سایت و کارت ویزیت) عمل می‌کند.

کارت ویزیت

 اگر صاحب تجارتی هستید قطعا به کارت ویزیت نیاز دارید و طراحی آن باید با لوگو و سایر ویژوال ها مطابقت داشته باشد.

 وب سایت

وب سایت شما مانند یک قطعه دیجیتال از املاک و دارایی‌های شماست . وقتی افراد از وب سایت شما بازدید می‌کنند ظاهر و حالت های آن، باید با بقیه بخش های شما مطابقت داشته باشد . بسته به تجارتتان ممکن است به دارایی‌های بیشتری (مانند بسته‌بندی محصول و سربرگ شرکتی) نیاز پیدا کنید، اما مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید صرف نظر از اینکه مشتری کجا با برند شما روبرو می‌شود، خواه با دیدن لوگو، وب سایت یا بررسی یکی از محصولاتتان در یک فروشگاه، ظاهر و احساس و طراحی باید همخوانی داشته باشند. اگر این همخوانی هنگام برندسازی وجود نداشته باشد خطر گیج شدن مشتریانتان را به جان میخرید و اگر هم دچار سردرگمی شوند آنها را در رقابت از دست می‌دهید .

3- خود را مانند یک متخصص موضوع با محتوای مناسب جا بیندازید.

به عنوان یک کسب و کار کوچک ممکن است بودجه تبلیغاتی زیادی نداشته باشید اما خوشبختانه برای اینکه خودتان را در معرض افراد مناسب قرار دهید نیاز به هزینه های گزاف در تبلیغات ندارید. یک روش بهتر، آسان تر و مقرون به صرفه تر برای معروف کردن شما وجود دارد و آن بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی محتوا در بسیاری از سطح ها کارآمد است. اول، این فرصت را به شما می دهد تا تخصص خود را در صنعت تان به رخ بکشید. با جا انداختن یا تثبیت خود به عنوان یک منبع تخصصی مسائل، مخاطبانتان به شما اعتماد خواهند کرد و هنگامی که زمان انتخاب یک شرکت برای بیزینس فرا می رسد،  قطعاً آن شرکت شما خواهید بود.

بازاریابی محتوا یک استراتژی عالی نیز می باشد زیرا به شما فرصت می دهد تا برندسازیتان را تقویت کنید. سپس با ایجاد یک صدای بلند و قدرتمند (و انتقال آن صدا به کل محتوای خود) اینکه شما چه کسی هستید و چه چیزی برای مشتریان خود در چنته دارید را مستحکم می‌کند و باعث رونق کسب و کارتان می شود.  اگر دلیل دیگری می خواهید که چرا بازاریابی محتوایی برای تجارت های کوچک موثر است ؟ باید بگوییم چون مقرون به صرفه است.

حتی اگر مبلغ ناچیزی هزینه کنید کارتان راه می‌افتد. رمز موفقیت در استفاده از محتوا به عنوان استراتژی تجارت ساخت محتوای مناسب است. ببینید مشتریانتان از شما چه سوالاتی می پرسند و سپس محتوایی ایجاد کنید که به این سوالات پاسخ دهد. مثلاً فکر کنید شما صاحب یک نانوایی هستید. بعد از کمی تحقیق متوجه می‌شوید که مشتریانتان به دنبال دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌هایی برای پخت نان هستند. می توانید یک پست یا ویدئو و یا وبلاگ بسازید که اصول اولیه تهیه نان، علم آن، مواد لازم و چگونگی پختن انواع نان را توضیح دهید.  این نوع  محتوا برای مخاطبان ارزشی جدی ایجاد می‌کند، به طوری که وقتی بخواهند نان خود را از بیرون تهیه کنند (که در واقع هیچکس همیشه خودش نان نمی‌پزد) شما اولین جایی هستید که به سراغتان می آیند. نکته اینجاست که اطلاعات زیادی در مورد صنعت شما وجود دارد که مشتریان می خواهند و حتی نیاز دارند که بدانند. اگر بتوانید از طریق مطالب خود به سوالات آنها پاسخ دهید اعتماد آنها را بیشتر به دست می آورید.

4- به دنبال فرصت هایی برای شراکت باشید.

شراکت در برندسازی کسب و کار

مردم دوست دارند با برند هایی که به آنها اعتماد دارند همکاری کنند؛ اما اگر یک برند جدید هستید ایجاد این اعتماد بسیار وقت گیر است.  با این حال یک روش عالی برای سرعت بخشیدن به این روند وجود دارد. به دنبال فرصتی برای شراکت با برند هایی باشید که مشتریان مد نظرتان با آنها کار می‌کنند. به این پیشنهاد با اعتماد سازی و یا گرفتن نمایندگی فکر کنید. اگر مشتریانتان از طریق یک برند قابل اعتماد معرفی شوند، به شما نیز اعتماد خواهند کرد و تجارتتان ارتقا می یابد. کلید موفقیت این استراتژی پیدا کردن تجارتی با مخاطبان مشابه ولی غیررقابتی است ! برای مثال فکر کنید که یک نوع شکلات انرژی زا جدید را برای ورزشکاران استقامتی تولید کرده اید. می توانید با فردی که در حیطه مسابقات منطقه ای فعالیت می‌کند شریک شوید تا شکلات های شما را در پک هدیه خود قرار دهند. نمونه هایی را به فروشگاه های مربوط به مسابقات دو بسپارید و یا پیشنهاد دهید که پست های مهمان را در وبلاگ های استقامتی لایک کنند.

تمام این شرکت ها مخاطبانی که شما می‌خواهید را دارند اما هیچ کدام از آنها رقیب مستقیمی نیستند و همین باعث می شود تمایل بیشتری برای همکاری با شما داشته باشند.

5- برای مشتریان خود یک ابرقهرمان باشید.

قهرمان مشتری بودن

 اگر واقعا می‌خواهید در بازار بیش از حد رقابتی امروز متمایز باشید باید حرف و عملتان یکی باشد. برند ( برندسازی ) شما چیزی بیش از یک لوگو، یک استراتژی بازاریابی و یا جلب توجه مشتریان است؛ بلکه در مورد کاری است که هنگام ارتباط با مشتریان انجام می‌دهید. اعتبار شما و صحبتی که پشت سر برند شما مطرح می‌شود مهم‌ترین بخش برندسازی  و برندینگ شماست. به همین دلیل اگر می خواهید در درازمدت موفق شوید باید برای مشتریانتان یک ابرقهرمان باشید و خدمت به مشتریانتان اولویت اول هر روز تان باشد.  فکر کنید چه چیزی بهتر از ارائه بالاترین سطح خدمات به مشتریان است ؟ اگر آنها هر زمان که با شما تعامل دارند تجربه مثبتی داشته باشند مطمئناً به تعامل با شما ادامه خواهند داد و شما را به دوستانشان هم معرفی خواهند کرد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بخش خدمت به مشتریان از هر تعامل یا دپارتمانی مهمتر است. اگر واقعاً می‌خواهید خدمت به مشتریان اولویت اولتان باشد بدون توجه به اینکه چگونه، چه موقع و چرا با برند شما ارتباط برقرار ‌کرده اند باید یک تجربه مداوم مثبت را برای آنها فراهم کنید. به دنبال فرصتی برای بهبود تجربه مشتری در تجارت خود باشید.

آیا سفارش دادن در وب سایتتان گیج کننده است؟  طراحی را دوباره انجام دهید تا آن را برای مشتریان ملموس تر کنید. اگر زحمت زیادی دارد علامت باز پرداخت، پیش پرداخت و دستورالعمل‌های بهتری را برای مشتریان ارسال کنید تا روند خرید، ساده تر و مستقیم انجام شود. نکته این است که هر چه تجربه مشتری را در مواجهه با خودتان بهتر کنید بیشتر به عنوان شرکتی شناخته می‌شوید که به مشتریان خود اهمیت می دهد و در نتیجه مشتری بیشتری جذب خواهد کرد. استراتژی برندسازی خودتان را شروع کنید برای اینکه تجارت موثر تری داشته باشید نیازی نیست از خواب و خوراک بیفتید. تمام آنچه که نیاز است کمی خلاقیت و استفاده از بعضی کلمات قدیمی است . و حالا که می دانید چگونه به طور موثر  (و البته ارزان) کسب و کار کوچک خود را برندسازی کنید چه کاری انجام می دهید؟

  • نوید زاهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی